သမိုင္းထဲက အကၡရာမ်ား

သမိုင္းထဲက အကၡရာမ်ား

Date:
Genres:ရခိုင္သမိုင္းကို ေလ့လာေသာအခါ အားရစရာေကာင္းသည္မွာ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ေခတ္ဦးစာေပယဥ္ေက်းမ…

        ရခိုင္သမိုင္းကို ေလ့လာေသာအခါ အားရစရာေကာင္းသည္မွာ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ေခတ္ဦးစာေပယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားခ့ဲသည္ကို ျမင္ေတြ႕ရျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္နယ္ေျမအႏွံအျပားတြင္ ေျမႀကီးသက္ေသ သမိုင္း ၾကြင္းအေဆာက္အအံုမ်ား ဘာသာေရးဗိသုကာလက္ရာမ်ားျဖစ္ေသာ ဘုရား၊ ပုထိုး၊ ေစတီ၊ သိမ္၊ ေက်ာင္း မ်ား စသည္တို႔ အမ်ားအျပားတည္ရွိေနၾကရာ ၎တို႔ကုိ ေသခ်ာေသာ ေခတ္ကာလ ျပဳလုပ္သူအမည္နာမ တို႔ႏွင့္တကြ အကၡရာစာတင္ မွတ္ထားခ့ဲၾကသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ထင္ရွားေသာ အမွတ္အသားမ်ားအရ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ၊ ေလးၿမိဳ႕၊ ေျမာက္ဦး ဆိုေသာ ေခတ္ႀကီးေလးေခတ္အတြင္း သက်သာကီ (အာရီယာန္ သို႔မဟုတ္ ျဒာဗီဒီယာန္) ရခိုင္မင္း ဆက္ေပါင္း ၂၄၅ ဆက္ျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀၇၂ ႏွစ္ထိ က်င္လည္ရွင္သန္ခ့ဲၾကသည္။ အဆိုပါႏွစ္ အေရ အတြက္မွာ ဓည၀တီေခတ္ ဘီစီ-၃၃၂၅ မာရယုမင္းမွ အစျပဳကာ ေျမာက္ဦးေခတ္ သမၼတရာဇာ မင္း ေအဒီ-၁၇၈၅ အထိ ရခိုင္သမိုင္းခရီးစဥ္ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘုရားရွင္သည္ပင္လွ်င္ ရခုိင္ျပည္ ဓည၀တီသို႔ ဘုရာစႏၵသူရိယ လက္ထက္က ၾကြေရာက္ခ့ဲေၾကာင္းကို ရခိုင္ရာဇ၀င္အေစာင္ေစာင္တို႔က တညီတညြတ္ တည္း ဆိုၾကသည္။ သမိုင္းသုေတသီတို႔၏ ေလ့လာမွဳမ်ားအရလည္း ရခိုင္ရာဇ၀င္တို႔၏ အဆိုကို အက်ဳိး အေၾကာင္းသင့္ေလ်ာ္မွန္ကန္ေၾကာင္း ေထာက္ျပသည္ကို ေတြ႔ရသည္။      ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ထိုသို႔ ရင့္က်က္ေသာ ျဖတ္သန္းလာရာ သမိုင္းစဥ္တို႔ကို မွတ္တမ္းျပဳေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ျခင္း မွာ ေရွးရခိုင္လူေနမွဳအတြင္း စာေပယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားခ့ဲမွဳသည္ အဓိက အေထာက္အပံ့တစ္ခုဟု ဆိုႏိုင္သည္။ သမိုင္းသုေတသနပညာရွင္တို႔၏ ေတြ႔ရွိခ်က္အရ ေရွးရခိုင္ျပည္တြင္ ဓည၀တီေခတ္မွအစျပဳ ကာ စာေပယဥ္ေက်းမွဳ ထြန္းကားေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း အေထာက္အထားမ်ားစြာကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခ့ဲၾက သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ရခိုင္ျပည္ႀကီး၏ လူေနမွဳအဆင့္အတန္းသည္ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက ထင္ရွားေသာ စာေပယဥ္ေက်းမွဳကို သေႏၶတည္ ေမြးဖြားသန္႔စင္ခ့ဲၿပီဟု ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။

      ရခိုင္သမိုင္း၏ စာေပယဥ္ေက်းမွဳကို ေလ့လာရာတြင္ ေရွးရခိုင္ဘုရင္အဆက္ဆက္တို႔ အသံုးျပဳခ့ဲၾကေသာ၊ မွတ္တမ္းတင္ထားခ့ဲေသာ သမိုင္းႀကြင္း ႐ုပ္၀တၳဳမ်ားထက္မွ စာေပအကၡရာမ်ားမွာ အလြန္ပင္အဖိုးတန္လွေပ လိမ့္မည္။ ရခိုင္ျပည္တြင္ စာေပယဥ္ေက်းမွဳသည္ ေက်ာက္စာ၊ ေခါင္းေလာင္းစာ၊ အုတ္ခြက္စာ၊ ဒဂၤါး စာ၊ ေပစာမ်ားထက္၌ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက  ရင့္က်က္ယဥ္ပါးေနခ့ဲေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။      ရခိုင္စာေပယဥ္ေက်းမွဳ၏ အဦးဆံုးေတြ႔ရေသာ သမိုင္းၾကြင္းအေထာက္အထားမွာ ဓည၀တီေခတ္မွ ေရးထိုး ခ့ဲေသာ ေတာင္ေပါက္ႀကီးေက်ာက္စာျဖစ္သည္။ ဘီစီ-၃ ရာစုခန္႔မွ အေသာကမင္းႀကီး လက္ထက္ အသံုးျပဳေသာ စာေပအကၡရာ ေရးဟန္သားဟန္တို႔ႏွင့္ ကိုက္ညီေသာ စာေၾကာင္းေရ (၂၅)ေၾကာင္း ပါ ေက်ာက္စာျဖစ္သည္။ ႏွစ္ပရိေစၦဒၾကာျမင့္ခ့ဲၿပီး ထိန္းသိမ္းသူမ့ဲမွဳေၾကာင့္ စာေၾကာင္းေရ (၅)ေၾကာင္းခန္႔ ကိုသာ သမိုင္းပညာရွင္တို႔ ဖတ္႐ွဳ ဘာသာျပန္ႏိုင္ခ့ဲၾကသည္။ သမိုင္းေျခရာေကာက္နည္းအရ ဘုရင္ႀကီး စႏၵသုရိယမင္း၏ တြတ္ေတာ္သူ သူရိယမင္းဆက္ဘုရင္ႀကီး သူရိယစကၠမင္း ေရးထိုးခ့ဲေသာ ေက်ာက္ စာျဖစ္ေၾကာင္း အတည္ျပဳခ့ဲၾကသည္။ ေဂါတမျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ရခိုင္ျပည္ ဓည၀တီသို႔ ေကာင္းကင္ ခရီးျဖင့္ ေဒသစာရီၾကြခ်ီေတာ္မူလာရာ ေသလာဂီရိေတာင္ (ေက်ာက္ေတာ္ေတာင္)သို႔ အေရာက္တြင္ တစ္ေထာက္နားခ့ဲကာ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ေပးေၾကာင္း ေရးထိုးထားေသာ ေက်ာက္စာျဖစ္သည္။ ေရးထိုး ထားေသာ အကၡရာမွာ ျဗဟီၼအကၡရာျဖစ္သည္။ ေရွးရခိုင္လူတန္းစားတို႔၏ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာႏွင့္ စာေပ ယဥ္ေက်းမွဳထြန္းကားမွဳ၏ ျပယုဂ္ အထင္ကရ ေက်ာက္စာတစ္ခုပင္ ျဖစ္ေလသည္။ ထို႔ျပင္ ေအဒီ(၁)ရာစုခန္႔ က ေရးထိုးခ့ဲသည္ဟု ခန္႔မွန္းရေသာ ဗိုက္ပူႀကီးဘုရားေက်ာက္စာေခၚ သစၥကရိဗိုဇ္ေက်ာက္စာမွာလည္း ရခိုင္တို႔၏ ေရွးက်ေသာ ရခိုင္စာေပယဥ္ေက်းမွဳတစ္ခု ျဖစ္သည္။      လက္ေရးလက္သားပညာအရ အေစာပိုင္းသမိုင္းၾကြင္းမ်ားကို ေလ့လာရာတြင္ ရခိုင္ေက်ာက္စာမ်ား ၊ ေခါင္းေလာင္းစာ၊ ဒဂၤါးစာ စသည္တို႔တြင္ အသံုးျပဳခ့ဲေသာ စာေပအကၡရာမ်ားသည္ အိႏိၵယျပည္တြင္ အသံုးျပဳခ့ဲၾကေသာ ျဗဟီၼအကၡရာျဖစ္ေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အိႏိၵယျပည္တြင္ ျဗဟီၼအကၡရာကို က်ယ္ျပန္႔စြာအသံုးျပဳေနခ်ိန္တြင္ ရခိုင့္ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီေခတ္တို႔၌လည္း ျပန္႔ပြားသံုးစြဲခ့ဲၾကေၾကာင္း ထင္ ရွားလွေပသည္။

      ရကၡ၀ဏၰအကၡရာေခၚ ရခိုင့္အကၡရာ၏ ဆင္းသက္ပံုအဆင့္ဆင့္ကို ေလ့လာေသာအခါတြင္ ရခိုင့္ေခတ္ အဆက္ဆက္ အသံုးျပဳခ့ဲေသာ အိႏိၵယျပည္သံုး အကၡရာအမ်ဳိးအစားမွ တစ္ဆင့္ ဆင့္ပြားေျပာင္းလဲ လာကာ ေနာင္တြင္ ရခိုင္အကၡရာ ကႀကီး၊ ခေခြးအဆင့္ထိ ပံုေပၚလာေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ အထူးသျဖင့္ ျဗ ဟီၼအကၡရာႏွင့္ ျဗဟီၼပြားအကၡရာကို အေျခခံေသာ အကၡရာျဖစ္သည္။ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ ရကၡ၀ဏၰျဖင့္ မွတ္တမ္းမတင္ႏိုင္မီအခ်ိန္တို႔တြင္ ခ႐ုသွ်ဒီ၊ ျဗဟီၼ၊ ကူသွ်ံ၊ ဂုပၸတၱ၊ ျဂႏၱ စသည္ျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ ေျပာင္းလဲသံုး စြဲလာခ့ဲေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားတြင္ ေတြ႔ရသည္။ ဂုပၸတၱအကၡရာသည္ အိႏိၵယျပည္တြင္ ေအဒီ(၄)ရာစုခန္႔ တြင္ အႀကီးအက်ယ္ ပ်ံ႕ပြားမွဳအားေကာင္းခဲ့ရာ ထိုေခတ္ႏွင့္ေခတ္ၿပိဳင္ ရခိုင့္ေ၀သာလီေခတ္တြင္လည္း ဂုပၸတၱစာေပအကၡရာ ပ်ံ႕ပြားသံုးစြဲခ့ဲမွဳရွိခ့ဲေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။      ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏ စာေပယဥ္ေက်းမွဳသည္ အထူးပင္က်ယ္ျပန္႔ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရ သည္။ သစၥက ပရိဗုိရ္ေခၚ ဗိုက္ပူႀကီးေက်ာက္စာမွာ ေ၀သာလီေခတ္ဦး၏ မွတ္တမ္းမ်ားကိုၾကည့္ပါက ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီေခတ္ဦးတြင္ စာေပအကၡရာယဥ္ေက်းမွဳသည္ ကိုးကြယ္ရာဘာသာေရးကို အထြဋ္ အျမတ္ဦးတိုက္ထားေသာ စာေပယဥ္ေက်းမွဳမ်ားျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းကာလမ်ားတြင္ ရခိုင္ဘုရင္မင္းစဥ္ မင္းဆက္မ်ားႏွင့္ ၎တို႔၏ စြမ္းေဆာင္ခ်က္မ်ားအပါအ၀င္ မင္းက်င့္၀တ္ဆိုင္ရာမ်ား၊ အျခားေသာ ျပင္ပဗဟု သုတစာေပမ်ားကိုပါ အမ်ားအျပားေတြ႔လာရသည္။ ရခိုင္တို႔၏ သမိုင္းအစဥ္အလာႀကီးမားခ့ဲေသာ စာေပ ယဥ္ေက်းမွဳကို အထင္းသားေတြ႔ရေလသည္။

      ေ၀သာလီေခတ္တြင္ ရကၡ၀ဏၰေခၚ ရခိုင့္အကၡရာ ကႀကီး၊ ခေခြးမ်ား ပိုမိုပီျပင္ေသာ အေနအထားရွိလာကာ စမ္းသပ္အသံုးျပဳမွဳ တြင္က်ယ္ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ ေ၀သာလီေခတ္၏ အေစာဆံုး ရခိုင့္ အကၡရာစာေပ ယဥ္ေက်းမွဳအျဖစ္ ေတြ႔ရေသာ ဘုရင္ႀကီးသိဂၤစႏၵရား (ေအဒီ-၆၆၇/၇၃၃)၏ မိဖုရား အမ်ဳိးသမီးစာဆို သု၀ဏၰေဒ၀ီေခၚ ေစာျပည့္ညိဳမွာ သိမ္ကန္မိန္ခ်ဳိးလိုက္ ကလၤာရွည္ႀကီးကို ရကၡ၀ဏၰအကၡ ရာျဖင့္ ေရးစပ္ခ့ဲေၾကာင္း သိရသည္။ သု၀ဏၰေဒ၀ီမိဖုရားသည္ လင္ေတာ္ေမာင္ဘုရင္ႀကီးကို အေနာက္သူရ တန္ (ဘဂၤါ ၁၂-နယ္)မွ ပုန္ကန္ျခားနားမွဳကို ႏွိမ္နင္းရန္ စစ္ခ်ီသြားရာ၌ ရာသီသံုးလီေျပာင္းသည့္ တိုင္ ျပန္မေရာက္လာ၍ လြမ္းဖြဲ႔ဆိုထားေသာ သိမ္ကန္မိန္စစ္ခ်ီကဗ်ာရွည္ႀကီး ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ဓမၼေဇယ် အမတ္ႀကီး၏ ဗ်ည္း(၃၃)လံုး ေလွေလွာ္သံမွာ ထိုေခတ္အခ်ိန္အခါ၌ ရခိုင့္အကၡရာ (ရကၡ၀ဏၰ) တြင္ က်ယ္ေနမွဳ၏ သက္ေသအလင္းတန္းတစ္ခု ျဖစ္သည္။      ေ၀သာလီေခတ္ (ေ၀သာလီ ေက်ာက္ေလွကားေခတ္)သည္ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ား၏ လူေနမွဳအဆင့္အတန္းမွာ တစ္ဆစ္ခ်ဳိးခ့ဲသည္ဟုပင္ ဆိုႏိုင္ေလာက္သည္။ ပံုမွန္အားျဖင့္ၾကည့္လွ်င္ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ သက်သာကီ ၀င္ျဖစ္သည့္အတိုင္း အေစာပိုင္း ဓည၀တီေခတ္တို႔တြင္ အိႏိၵယျပည္ႏွင့္ လူ႔ယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ ဆက္စပ္ ဖလွယ္မွဳတခ်ဳိ႕ ရွိၾကလိမ့္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ခန္႔မွန္းရ၏။ ဗုဒၶဘုရားရွင္ ရခိုင္ျပည္ဓည၀တီသို႔ ၾကြေရာက္ကာ ဗုဒၶဘာသာျပန္႔ပြားခ့ဲၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွစ၍ ရခိုင္တို႔သည္ ကိုယ္ပိုင္မူ၊ ကိုယ္ပိုင္ဟန္တို႔ျဖင့္ သီးသန္႔ရပ္တည္ လာခ့ဲၾကသည္ဟု ဆိုႏိုင္လိမ့္မည္ထင္သည္။ ေ၀သာလီေခတ္တြင္မူ အိႏိၵယ စာေပယဥ္ေက်းမွဳမွ လံုး၀ကင္း လြတ္ေသာ ရခုိင့္မူ၊ ရခိုင့္ဟန္ တြင္က်ယ္မွဳကို ေတြ႔ရသည္။ အဓိကအားျဖင့္ အိႏိၵယစာေပ ယဥ္ေက်းမွဳသည္ ရခိုင္ျပည္ ဓည၀တီေခတ္မွ စတင္ပ်ံ႕ႏွံခ့ဲေသာ္လည္း ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ မိမိတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္မူဟန္ကို ယင္းအခ်ိန္မွပင္စကာ ဆန္းစစ္ေနခ့ဲၾကၿပီဟု ေတြးယူၾကည့္ႏိုင္ေပသည္။ စာေပအကၡရာတစ္ခုသည္ ကိုယ္ တိုင္တီထြင္ဆန္းသစ္မွဳအျဖစ္ ၿပီးျပည့္စံုလာႏိုင္ရန္မွာ ႏွစ္ကာလအလြန္ပင္ၾကာခ့ဲလိမ့္ မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေသ ခ်ာေပ၏။

      မိဖုရားေစာျပည့္ညိဳေခၚ သု၀ဏၰေဒ၀ီသည္ ေ၀သာလီေခတ္တြင္ သိမ္ကန္မိန္အပါအ၀င္ မ်ားစြာေသာ စာေပ မ်ားကို ေရးခ့ဲသည္။ အိႏိၵယျပည္မွ က်မ္းႀကီးက်မ္းငယ္မ်ားကို ရခိုင္ဘာသာသို႔ ျပန္ဆိုေသာ က်မ္းစာမ်ားကို လည္း ေတြ႔ရသည္။ ကာလီဒါသကဗ်ာဖြဲ႔နည္းျဖစ္ေသာ သွ်႐ုတေဗာဓက်မ္းကို က၀ိက႑အမည္ျဖင့္ ျပန္ ဆိုခ့ဲမွဳမွာ ထင္ရွား၏။ ေ၀သာလီေက်ာက္ေလွကားေခတ္သည္ ဗုဒၶဘာသူကို အထြဋ္အထိပ္ ထားေသာ ေယ ဓမၼာအစခ်ီ ေက်ာက္စာမ်ားစြာကိုလည္း ေတြ႔ရေလရာ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏ ကိုးကြယ္မွဳ၊ စာေပယဥ္ေက်းမွဳဆိုင္ရာ လူေနမွဳအဆင့္ျမင့္မားခ့ဲပံုကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။ ေ၀သာလီေက်ာက္ေလွကားေခတ္တြင္ ဘုရင္သီရိ စႏၵရားမင္းလက္ထက္ (ေအဒီ-၆၇၇)၌ ပညာေက်ာ္အမတ္ႀကီး ေမဓပညာသည္ ရခိုင္ျပည္၏ စတုတၳ သဂၤါယနာတင္ခ့ဲေၾကာင္း စပ္ဆိုထားေသာ ေမဓပညာေမာ္ကြန္းအရ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာသည္ ရခိုင္တြင္ အထူးပင္ ျပန္႔ပြားေနခ့ဲေၾကာင္း ေတြ႔ရေလသည္။ ရခိုင့္အကၡရာ စာေပယဥ္ေက်းမွဳထြန္းကားျခင္း ၏ ျပယုဂ္ တစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။      ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ (ေအဒီ- ၈၁၈-၁၄၃၀)အတြင္း ရခိုင့္စာေပယဥ္ေက်းမွဳသည္ ရခိုင့္အကၡရာ ရကၡ၀ဏၰကို ထင္ ရွားျပတ္သားစြာ ေတြ႔ျမင္လာရေပၿပီျဖစ္သည္။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္တြင္ ကဗ်ာ၊ လကၤာဆိုင္ရာ စာေပယဥ္ေက်း မွဳမ်ား၊ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ား ပါမ်ားစြာ ေပၚေပါက္ခ့ဲသည္။ ုရင္ ဒႆရာဇာလက္ထက္ေတာ္တြင္ အမတ္ႀကီးပညာရွိ က၀ိေက်ာ္၏ နန္းတက္ဘိသိက္ခံျခင္းဆိုင္ရာ ေလွ်ာက္ထံုးမွာ ထင္ရွားလွသည္။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္တြင္ အထင္ ကရ ဘုရင္ႀကီးတစ္ပါးျဖစ္ေသာ ရခိုင္ဘုရင္မင္းထီး၏ လက္ထက္ေတာ္တြင္ ရခိုင့္စာေပအကၡရာမွာ အထူးေျပာဖြယ္မရွိ က်ယ္ပ်ံ႕ထြန္းကားခ့ဲသည္။ ဘုရင္မင္းထိးသည္ မင္းက်င့္တရားႏွင့္ ညီညြတ္ေသာ မင္းတစ္ပါးျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ နန္းစိုးစဥ္အခ်ိန္ကာလတါင္ ရံေျခြေတာ္ ပညာရွိမွဴးမတ္ က၀ိမ်ား ေပါ ၾကြယ္၀လွသည္။      ဘုရင္မင္းထီးလက္ထက္ေတာ္တြင္ မင္းတို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရားကို နည္းမွန္လမ္းမွန္ျပေသာ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ား လည္း မ်ားစြာေပၚေပါက္ခ့ဲသည္။ သမိုင္းတြင္ အထင္ကရ ရခိုင္သူျမတ္ အရွင္အဂၢသာရ ၏ ေလာက သာရပ်ဳိ႕ကို ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ဘုရင္ မင္းထီးလက္ထက္တြင္ ေရးစပ္ခ့ဲသည္။ ရခိုင္အရွင္သူျမတ္သည္ ေနာင္ တစ္ခ်ိန္တြင္ ပုဂံျပည့္ရွင္ျဖစ္လာမည့္ မင္းႀကီးစြာ ေစာ္ကဲကို နီတိစာေပမ်ား သင္ၾကားပို႔ခ်ခ့ဲေၾကာင္း ရခိုင့္ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ား၌ ေတြ႔ရသည္။ မင္းႀကီးစြာေစာ္ကဲသည္ ဘုရင္ျဖစ္လာေသာအခါ ပညာသင္ၾကား ခ့ဲဖူးေသာ ဆရာေတာ္ကို မဟာသဃၤရာဇာဘြဲ႔အပ္ႏွင္း၍ ႐ြာသစ္ႀကီးတြင္ စည္းခံုႏွင့္ ေက်ာင္းေတာ္တည္ ထား စံျမန္းေစေၾကာင္း မွတ္တမ္းမ်ားမွ ဆိုသည္။ ဘုရင္မင္းထီးသည္ ၎၏ စာေပအကၡရာ တင္ ေမာ္ကြန္း ကမၺည္းျဖစ္ေသာ အိႏိၵယျပည္ မဟာေဗာဓိေစတီေတာ္ တည္ထားျခင္း ေက်ာက္စာကို ေရးထိုး ခ့ဲသည္။ ရခိုင္သားေလ သာစြေလခ်ီေသာ သာေလစြကဗ်ာကိုလည္း ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ဘုရင္မင္းထီးလက္ထက္ေတာ္ တြင္ ေရးစပ္ခ့ဲျခင္း ျဖစ္သည္။ ဘုရင္မင္းထီးလက္ထက္ေတာ္တြင္ ရခိုင့္ရကၡ၀ဏၰ အကၡရာသည္ ပ်ဳိ႕၊ ရတု၊ ကဗ်ာလကၤာ၊ ေလွ်ာက္ထံုး၊ က်မ္းဂန္မ်ားအထိ ရခိုင့္ေလသံ ေျပျပစ္ေသာ အေရးအသားမ်ားျဖင့္ အားရဖြယ္ တိုးတက္ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရ၏။

      ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔၏ လူေနမွဳအဆင့္အတန္း၊ ယဥ္ေက်းမွဳ၊ ကိုးကြယ္ရာ၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စစ္ေရး စသည္တို႔၌ ဘုန္းေနလ ထြန္းေတာက္ခ့ဲေသာ ေခတ္မွာ ေျမာက္ဦးေ႐ႊေခတ္ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္ကို ဘုရင္ႀကီး မင္းေစာမြန္မွ ေအဒီ- ၁၄၃၀ ခုႏွစ္တြင္ စတင္တည္ေထာင္ခ့ဲကာ  ဘုရင္သမၼတရာဇာ ေအဒီ-၁၈၇၅ အထိ တည္တ့ံေစခ့ဲသည္။ မင္းစဥ္ေပါင္း ၄၈-မင္းႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၅၅ ႏွစ္ထိ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔ ယဥ္ေက်းမွဳ အဆင့္ အတန္း ျမင့္မားေစခ့ဲရာ ေခတ္ျဖစ္သည္။     ေျမာက္ဦးေခတ္၏ ရခိုင့္စာေပထြန္းကားခ့ဲမွဳသည္ ယေန႔ေခတ္အတြက္ ေျဖာင့္ျဖဴးေသာ လမ္းေၾကာင္းကို လမ္းခင္းေပးျခင္းျဖစ္ခ့ဲသည္ဟု ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္၏ ရခိုင့္စာေပအကၡရာ ယဥ္ေက်းမွဳ သည္ ခန္႔ညားထည္၀ါ ရင့္က်က္တည္ၿငိမ္မွဳရွိေသာ စာေပပ်ဳိးဥယ်ာဥ္ႀကီးက့ဲသို႔ ရွိသည္။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တည္ မင္းေစာမြန္၏ညီေတာ္ မင္းခရီ၏ ကဗ်ာမ်ား၊ မင္းခရီလက္ထက္ သံတြဲစားမိဖုရား ေစာယဥ္မိ၏ ကဗ်ာမ်ားမွ အစခ်ီကာ ေျမာက္ဦးတစ္ေခတ္လံုးသည္ ရခိုင့္မူဟန္ စာေပအကၡရာမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ခ့ဲသည္ဟု ဆိုရေပ မည္။ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေသာ အမတ္ႀကီးစာဆို ၀ိမလ၊ မဟာပညာေက်ာ္၊ ဥကၠာပ်ံ၊ အဒူမင္းညိဳ စေသာ ပညာရွိမ်ားႏွင့္တကြ ၎တို႔စီရင္အပ္ေသာ စာေပမ်ဳိးစံု၊ ရသမ်ဳိးစံုတို႔က က်ယ္ပ်ံ႕လွေလသည္။      မင္းဗာႀကီးလက္ထက္ေတာ္မွ ဘုရင္ႀကီး ၆-ဆက္အထိ ပညာရွိမင္းတိုင္ပင္အမတ္ျဖစ္ခ့ဲေသာ မင္းဗာႀကီး ဘုရင္၏ ငယ္သူငယ္ခ်င္း မဟာပညာေက်ာ္အမတ္ႀကီးသည္ ေလွ်ာက္ထံုးမ်ား၊ ျဖတ္ထံုးမ်ားႏွင့္ တရားစီရင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတို႔အတြက္ နာမည္ေက်ာ္ ေ႐ႊမ်ည္းဓမၼသတ္က်မ္းကို စီရင္ခ့ဲသည္။ ဘေစာျဖဴမင္းလက္ ထက္ေတာ္တြင္ ထင္ရွားခ့ဲေသာ အဒူမင္းညိဳမွာ ျမန္မာ့ဧခ်င္းေလာက၏ အေစာဆံုးယဥ္ေက်းမွဳျဖစ္ေသာ ရခိုင္မင္းသမီးဧခ်င္းကို စပ္ဆိုခ့ဲသည္။ မင္းဗာဘုရင္ႀကီး၏ သမီးေတာ္ကို ဖြဲ႔ဆိုေသာ ပိုး၀ါအလွဘြဲ႔မွာ လက္ရာေျမာက္လွ၏။ ဘုရင္နရပတိႀကီး (ေအဒီ၁၆၃၈-၁၆၄၅)လက္ထက္တြင္ ငလက္႐ံုးအမတ္ ၏ ေရွ႕ျဖစ္ေဟာေသာ သိုက္က်မ္းစာေပမ်ား၊ အဘယရာဇမင္း (ေအဒီ-၁၇၆၄-၁၇၇၃)လက္ထက္ ထင္ရွားခ့ဲေသာ ဒိုးေ၀ရာဇ၀င္၊ သီရိသုဓမၼရာဇာကို အမွီျပဳေပၚေပါက္ခ့ဲေသာ ငစည္သာခ်င္း (ျပဇာတ္ပံု သ႐ုပ္ျပသာခ်င္း)၊ စိုင္းျဒားဘြဲ႔၊ ပင့္ကူအကဘြဲ႔ စသည္တို႔မွာ ရခုိင့္စာေပအႏုပညာ၏ ေျပာင္ေျမာက္ေသာ ရခိုင့္မူဟန္ စာေပအႏုပညာမ်ား ျဖစ္ေပသည္။

      ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ ေခတ္အဆက္ဆက္တို႔၌ ကိုယ္ပိုင္မူဟန္ၾကြယ္၀စြာ ေနထိုင္က်င့္ႀကံလာခ့ဲၾကေၾကာင္းကို သမိုင္းအထင္ကရ ႐ုပ္ၾကြင္းမ်ား၊ စာေပက်မ္းဂန္ ရာဇ၀င္ေမာ္ကြန္းမ်ားျဖင့္ သက္ေသထူခ့ဲၾကသည္။ လူမ်ဳိး တစ္မ်ဳိး၏ သေဘာသဘာ၀၊ ဆင္းသက္ဆက္ႏြယ္လာပံု၊ ရင့္က်က္ေသာ လူမ်ဳိးအျဖစ္ ရပ္တည္လာပံုမ်ားကို သမိုင္းသူေတသနျပဳေသာအခါ ေခတ္ၿပိဳင္အနီးနား ပတ္၀န္းက်င္မွအစ ဆိုင္ရာ (Primary Source, Secondry Source) တို႔ပါမက်န္ ေစ့စပ္ေသခ်ာစြာ သုေတသနျပဳျခင္းျဖင့္သာ ယုတိၱက်ေသာ သမိုင္းတစ္ခု ကို ရႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ရခိုင့္သမိုင္းမ်ားသည္ ေျမႀကီးသက္ေသမ်ား၊ သမိုင္းၾကြင္းအေထာက္အထားမ်ားႏွင့္ စံုလင္ပါေသာ္လင္း ယေန႔တိုင္ ထင္ရွားမွဳကင္းမ့ဲခ့ဲရသည္။      အေၾကာင္းတို႔ေၾကာင့္ အက်ဳိးျဖစ္လာရသည္မို႔ အျပစ္မဆိုသာေသာ္လည္း ရခိုင့္သမိုင္း၏ အထင္က ရေက်ာ္ေစာ ထင္ရွားမွဳမ်ား ေမွးမိွန္ေပ်ာက္ကြယ္ေနမွဳသည္ ယခုအခါ ျပန္လည္ အေရာင္တင္ရမည့္ အခ်ိန္ က်ေရာက္လာၿပီဟု ထင္ပါ၏။ အထူးသျဖင့္ ရခိုင့္စာေပအကၡရာသည္ သမိုင္းတြင္ လွလွပပဂုဏ္တင့္ တယ္ကာ ကိုယ္ပိုင္မူဟန္ျပည့္၀ခ့ဲေသာ္လည္း ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔သည္ပင္ ၾကားသိတတ္ကၽြမ္းခြင့္ႏွင့္ ေ၀းေန ခ့ဲရသည္။ အထင္ကရ ဆင္းသက္ေပါက္ပြားလာေသာ ရခိုင့္အကၡရာ၏ စာေပယဥ္ေက်းမွဳသည္ သမိုင္းထဲ တြင္ပင္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားရမည္လား။ သမိုင္းထဲမွာပင္ ခ်န္ထားခ့ဲရမည္လား။ သမိုင္းထဲမွာ ျပင္ပသို႔ ေျခ ဆန္႔အက်ဳိးျပဳခြင့္ မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ အခြင့္သာပါ့မလဲ စသည္ျဖင့္ ေမးခြန္းမ်ား စြာျဖင့္သာ ျပည့္သိပ္ေနခ့ဲရ ၏။ ရခိုင္လူမ်ဳိးမ်ား၏ အထင္ကရေခတ္ထဲမွ နန္းရာမ်ား၊ ၿမိဳ႕ေဟာင္းမ်ား၊ ေစတီပုထိုး၊ ေက်ာက္စာမ်ားထက္၌ အားငယ္ေနရွာမည့္ ရခိုင့္အကၡရာ စာေပမ်ားကို ေ႐ႊေရာင္ေန႔ရက္မ်ားျဖင့္ ႏွစ္သိမ့္ေပးခ်င္မိပါသည္။

 ကိုးကား    -     ရခိုင့္သမိုင္းအလင္းျပက်မ္း၊
ရခိုင့္သမိုင္းမ်ား၊       
ဦးဦးသာထြန္း၏ စာမ်ား၊       
ရခိုင္မင္းသမီး ဧခ်င္းႏွင့္အျခားရခိုင္ျပည္ဆိုင္ရာ စာမူမ်ား။
Previous Post Next Post